Okręgowa stacja kontroli pojazdów jest miejscem, które każdy posiadacz samochodu musi odwiedzić co najmniej raz w roku w celu wykonania badań technicznych. Jego przeprowadzenie jest warunkiem dopuszczenia pojazdu do poruszania się po drogach. Posiadanie aktualnego przeglądu technicznego jest obowiązkiem każdego kierowcy, a termin jego wykonania jest ściśle określony w dowodzie rejestracyjnym pojazdu i nie wolno go przekroczyć. Taką inspekcję należy przeprowadzić w okręgowej stacji kontroli pojazdów – jak ona działa i jakie badania są w niej przeprowadzane?
Okręgowa stacja kontroli pojazdów jest instytucją, której celem jest zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprzez wykonywanie badań diagnostycznych pojazdów. Taki przegląd musi być wykonywany cyklicznie: pierwszy musi być przeprowadzony w ciągu trzech lat od daty produkcji auta, kolejny po upływie pięciu lat, a każde następne raz w roku.
Bez wykonania badań diagnostycznych auta niemożliwe jest przedłużenie jego dowodu rejestracyjnego. Wiele okręgowych stacji kontroli pojazdów oferuje także usługi mechaniki samochodów, takie jak naprawę i wymianę amortyzatorów, układów hamulców czy zawieszenia. Na miejscu możliwa jest również naprawa usterek technicznych zdiagnozowanych podczas przeglądu technicznego.
Każda okręgowa stacja kontroli pojazdów musi być odpowiednio wyposażona i działać w określony sposób, co zostało zdefiniowane w rozporządzeniu Ministra Transportu i Budownictwa z 10 lutego 2006 roku. Dokument ten wskazuje, że każda stacja kontroli pojazdów powinna:
Poza tym dojazd do okręgowej stacji kontroli pojazdów, która znajduje się na terenie zamkniętym, musi być wyraźnie oznaczony w taki sposób, aby kierowcy nie mieli problemu z dotarciem na miejsce. W rozporządzeniu Ministra Transportu i Budownictwa określono także, że na terenie obiektu powinny znajdować się:
Każda okręgowa stacja kontroli pojazdów musi być wyposażona w wyżej wymieniony sposób oraz posiadać stosowne uprawnienia, by móc świadczyć usługi przeglądu technicznego.
Każdy pojazd musi posiadać aktualne badania techniczne, ponieważ w przeciwnym wypadku nie może uczestniczyć w ruchu drogowym – złamanie tego wymogu, w razie kontroli, może skutkować mandatem, a nawet poważniejszymi konsekwencjami dla kierowców.
Wykonanie diagnostyki technicznej ma na celu sprawdzenie, że określony pojazd może uczestniczyć w ruchu drogowym, nie zagrażając jego uczestnikom. Obowiązek przeprowadzania kontroli dotyczy samochodów, ciągników rolniczych, przyczep, motorowerów, a nawet pojazdów wolnobieżnych, które są częścią kolejki turystycznej. Diagnostyka pojazdów dzieli się na:
Regularne wykonywanie badań technicznych jest obowiązkowe i nie należy o nim zapominać, ponieważ brak aktualnych badań może skutkować mandatem lub zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu.
Przegląd rejestracyjny nazywany jest inaczej technicznym i należy go wykonywać w celu dopuszczenia auta do ruchu drogowego na określony czas. Podczas diagnostyki analizowana jest sprawność oświetlenia pojazdu, ogumienia, układu kierowniczego, zawieszenia, nadwozia, pasów bezpieczeństwa, układu wydechowego, poziomu emisji zanieczyszczeń, a także obowiązkowego wyposażenia pojazdu.
Okręgowe stacje kontroli pojazdów przeprowadzają także tak zwane ponowne sprawdzenia, to znaczy badania techniczne pojazdów, które w trakcie poprzedniego przeglądu zostały skierowane do serwisu.
Obowiązkowy przegląd rejestracyjny aut osobowych, samochodów ciężarowych i przyczep o masie do 3,5 tony oraz motocykli należy wykonywać:
Należy przestrzegać ustalonych terminów przeglądów rejestracyjnych, co regulowane jest przepisami.
Okręgowe stacje kontroli pojazdów wyposażone są w stanowiska przelotowe lub nieprzelotowe, z czego dużo częściej występują te pierwsze. W takim przypadku budynek instytucji musi posiadać odpowiedniej wielkości bramę wjazdową i wyjazdową. Stanowiska nieprzelotowe mogą znajdować jedynie na stacjach, na których odbywa się kontrola pojazdów o DMC do 3,5 tony.
Takie stanowiska kontrolne muszą składać się z:
Istotne są też wymiary kanału przeglądowego, ławy pomiarowej i bramy, które określone są w rozporządzeniu. Oprócz tego kanał musi być wyposażony w odpływ, który umożliwi pozbywanie się ścieków do studzienki bezodpływowej lub instalacji technologicznej. Stacja powinna być też zaopatrzona w co najmniej wentylację nawiewną i oświetlenie umożliwiające pracę w optymalnych warunkach.
Stacje kontrolne muszą być też wyposażone w odpowiednie urządzenia, takie jak:
Wymienione wyżej przyrządy mogą być podzielone na kilka stanowisk kontrolnych – możliwe jest to jedynie w przypadku, jeżeli podział nie utrudnia przeprowadzania czynności diagnostycznych. Na stacjach przeprowadzających zaawansowane kontrole techniczne nie może zabraknąć również:
Okręgowe stacje kontroli pojazdów mogą być też wyposażone w dodatkowe urządzenia, które spełniają wymienione w przepisach wymagania. Wyposażenie techniczne stanowiska kontrolnego obejmuje:
Każde okręgowe stacje kontroli pojazdów muszą spełniać wymagania określone przez Ministra Transportu i Budownictwa. Oprócz tego muszą być wyposażone w specjalistyczny sprzęt i urządzenia, które umożliwiają płynną pracę i przemieszczanie się kontrolowanych pojazdów.
W Porębski Trasport&Logistic przeprowadzamy profesjonalną kontrolę techniczną różnego typu pojazdów, dzięki której mogą zostać one dopuszczone do ruchu drogowego – serdecznie zapraszamy do kontaktu.