Porębski
Jak działa okręgowa stacja kontroli pojazdów?

Okręgowa stacja kontroli pojazdów jest miejscem, które każdy posiadacz samochodu musi odwiedzić co najmniej raz w roku w celu wykonania badań technicznych. Jego przeprowadzenie jest warunkiem dopuszczenia pojazdu do poruszania się po drogach. Posiadanie aktualnego przeglądu technicznego jest obowiązkiem każdego kierowcy, a termin jego wykonania jest ściśle określony w dowodzie rejestracyjnym pojazdu i nie wolno go przekroczyć. Taką inspekcję należy przeprowadzić w okręgowej stacji kontroli pojazdów – jak ona działa i jakie badania są w niej przeprowadzane?

Co to jest okręgowa stacja kontroli pojazdów?

Okręgowa stacja kontroli pojazdów jest instytucją, której celem jest zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprzez wykonywanie badań diagnostycznych pojazdów. Taki przegląd musi być wykonywany cyklicznie: pierwszy musi być przeprowadzony w ciągu trzech lat od daty produkcji auta, kolejny po upływie pięciu lat, a każde następne raz w roku.

Bez wykonania badań diagnostycznych auta niemożliwe jest przedłużenie jego dowodu rejestracyjnego. Wiele okręgowych stacji kontroli pojazdów oferuje także usługi mechaniki samochodów, takie jak naprawę i wymianę amortyzatorów, układów hamulców czy zawieszenia. Na miejscu możliwa jest również naprawa usterek technicznych zdiagnozowanych podczas przeglądu technicznego.

Jak działa okręgowa stacja kontroli pojazdów?

Każda okręgowa stacja kontroli pojazdów musi być odpowiednio wyposażona i działać w określony sposób, co zostało zdefiniowane w rozporządzeniu Ministra Transportu i Budownictwa z 10 lutego 2006 roku. Dokument ten wskazuje, że każda stacja kontroli pojazdów powinna:

  • być zewnętrznie oznaczona w widoczny sposób – tabliczka informacyjna powinna być w niebieskim kolorze z białymi napisami. Musi być opatrzona kodem rozpoznawczym, określeniem rodzaju stacji i godzinami jej otwarcia;
  • rodzajem nawierzchni wjazdowej na stanowisko kontrolne – powinna być ona wykonana z materiałów bitumicznych, betonowych, kostki, klinkieru lub płyt o długości co najmniej 3 metrów dla stacji, które przeprowadzają badania pojazdów  wadze do 3,5 tony lub 6 metrów dla stacji, które wykonują kontrole pojazdów o wadze przekraczającej 3,5 tony;
  • zagwarantować miejsce parkingowe dla pojazdów, które oczekują na diagnostykę – wymagania określają 4 miejsca dla pojazdów do 3,5 tony i 2 miejsca dla pozostałych;
  • zawierać minimum jedno stanowisko kontrolne przeznaczone do wykonywania badań.

Poza tym dojazd do okręgowej stacji kontroli pojazdów, która znajduje się na terenie zamkniętym, musi być wyraźnie oznaczony w taki sposób, aby kierowcy nie mieli problemu z dotarciem na miejsce. W rozporządzeniu Ministra Transportu i Budownictwa określono także, że na terenie obiektu powinny znajdować się:

  • kopia decyzji na użytkowanie obiektu;
  • instrukcja obsługi urządzeń i przyrządów;
  • określone kryteria oceny pojazdów, które są diagnozowane;
  • aktualne przepisy prawne dotyczące warunków technicznych i badań technicznych pojazdów;
  • niezbędne dokumenty i pieczątki.

Każda okręgowa stacja kontroli pojazdów musi być wyposażona w wyżej wymieniony sposób oraz posiadać stosowne uprawnienia, by móc świadczyć usługi przeglądu technicznego.

Rodzaje badań technicznych pojazdów

Każdy pojazd musi posiadać aktualne badania techniczne, ponieważ w przeciwnym wypadku nie może uczestniczyć w ruchu drogowym – złamanie tego wymogu, w razie kontroli, może skutkować mandatem, a nawet poważniejszymi konsekwencjami dla kierowców.

Wykonanie diagnostyki technicznej ma na celu sprawdzenie, że określony pojazd może uczestniczyć w ruchu drogowym, nie zagrażając jego uczestnikom. Obowiązek przeprowadzania kontroli dotyczy samochodów, ciągników rolniczych, przyczep, motorowerów, a nawet pojazdów wolnobieżnych, które są częścią kolejki turystycznej. Diagnostyka pojazdów dzieli się na:

  • badania okresowe;
  • badania dodatkowe;
  • badania sprawdzające zgodność z warunkami technicznymi.

Regularne wykonywanie badań technicznych jest obowiązkowe i nie należy o nim zapominać, ponieważ brak aktualnych badań może skutkować mandatem lub zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Jak wygląda przegląd rejestracyjny pojazdów?

Przegląd rejestracyjny nazywany jest inaczej technicznym i należy go wykonywać w celu dopuszczenia auta do ruchu drogowego na określony czas. Podczas diagnostyki analizowana jest sprawność oświetlenia pojazdu, ogumienia, układu kierowniczego, zawieszenia, nadwozia, pasów bezpieczeństwa, układu wydechowego, poziomu emisji zanieczyszczeń, a także obowiązkowego wyposażenia pojazdu.

Okręgowe stacje kontroli pojazdów przeprowadzają także tak zwane ponowne sprawdzenia, to znaczy badania techniczne pojazdów, które w trakcie poprzedniego przeglądu zostały skierowane do serwisu.

Obowiązkowy przegląd rejestracyjny aut osobowych, samochodów ciężarowych i przyczep o masie do 3,5 tony oraz motocykli należy wykonywać:

  • pierwszy raz przed upływem 3 lat od pierwszego zarejestrowania pojazdu;
  • drugi raz przed upływem 2 lat od pierwszego badania;
  • trzeci i każdy następny raz co 12 miesięcy.

Należy przestrzegać ustalonych terminów przeglądów rejestracyjnych, co regulowane jest przepisami.

Wyposażenie okręgowej stacji kontroli pojazdów

Okręgowe stacje kontroli pojazdów wyposażone są w stanowiska przelotowe lub nieprzelotowe, z czego dużo częściej występują te pierwsze. W takim przypadku budynek instytucji musi posiadać odpowiedniej wielkości bramę wjazdową i wyjazdową. Stanowiska nieprzelotowe mogą znajdować jedynie na stacjach, na których odbywa się kontrola pojazdów o DMC do 3,5 tony.

Takie stanowiska kontrolne muszą składać się z:

  • powierzchni poziomej, która nazywana jest „ławą pomiarową”;
  • powierzchni roboczej;
  • powierzchni pomocniczej z urządzeniami i przyrządami;
  • kanału przeglądowego lub urządzenia przeznaczonego do podnoszenia całego pojazdu;
  • wyposażenia kontrolno-pomiarowego;
  • wyposażenia technologicznego.

Istotne są też wymiary kanału przeglądowego, ławy pomiarowej i bramy, które określone są w rozporządzeniu. Oprócz tego kanał musi być wyposażony w odpływ, który umożliwi pozbywanie się ścieków do studzienki bezodpływowej lub instalacji technologicznej. Stacja powinna być też zaopatrzona w co najmniej wentylację nawiewną i oświetlenie umożliwiające pracę w optymalnych warunkach.

Stacje kontrolne muszą być też wyposażone w odpowiednie urządzenia, takie jak:

  • urządzenia płytowe lub rolkowe do kontroli hamulców;
  • urządzenia stosowane do oceny prawidłowego ustawienia kół jezdnych pojazdu;
  • przyrząd do regulacji i pomiaru ciśnienia powietrza w oponach;
  • przyrząd do pomiaru ustawienia i światłości świateł;
  • przyrząd umożliwiający dokonanie pomiaru przepuszczalności światła w szybach;
  • miernik poziomu dźwięku;
  • dymomierz,
  • przyrząd do sprawdzenia złącza elektrycznego pojazdu z przyczepą;
  • przyrząd wymuszający kontrolowany nacisk na mechanizm sterowania hamulcem najazdowym przyczepy;
  • urządzenie służące do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi;
  • czytnik informacji diagnostycznych do układu OBD II/EOBD;
  • wieloskładnikowy analizator spalin (dla silników o zapłonie iskrowym);
  • zestaw narzędzi monterskich;
  • podstawowy zestaw przyrządów mierniczych.

Wymienione wyżej przyrządy mogą być podzielone na kilka stanowisk kontrolnych – możliwe jest to jedynie w przypadku, jeżeli podział nie utrudnia przeprowadzania czynności diagnostycznych. Na stacjach przeprowadzających zaawansowane kontrole techniczne nie może zabraknąć również:

  • przyrządów do pomiaru geometrii ustawienia kół i osi;
  • elektronicznego detektora gazów;
  • urządzenia służącego do kontroli skuteczności tłumienia drgań zawieszenia (dla pojazdów do 3,5 t);
  • kompletu kluczy dynamometrycznych (od 20 do 400 Nm).

Okręgowe stacje kontroli pojazdów mogą być też wyposażone w dodatkowe urządzenia, które spełniają wymienione w przepisach wymagania. Wyposażenie techniczne stanowiska kontrolnego obejmuje:

  • oświetlenie elektryczne i punkty odbioru energii elektrycznej;
  • instalację sprężonego powietrza;
  • odpływ ścieków;
  • wentylację naturalną oraz mechaniczną (nawiew-wywiew);
  • indywidualne wyciągi spalin;
  • ogrzewanie;
  • czujniki poziomu gazu płynnego i ziemnego.

Każde okręgowe stacje kontroli pojazdów muszą spełniać wymagania określone przez Ministra Transportu i Budownictwa. Oprócz tego muszą być wyposażone w specjalistyczny sprzęt i urządzenia, które umożliwiają płynną pracę i przemieszczanie się kontrolowanych pojazdów.

W Porębski Trasport&Logistic przeprowadzamy profesjonalną kontrolę techniczną różnego typu pojazdów, dzięki której mogą zostać one dopuszczone do ruchu drogowego – serdecznie zapraszamy do kontaktu.

menu-circlecross-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram